Hoe trek je klanten met je nieuwe wordpress website?
Stel je woont in Drenthe en je hebt in Emmen een website laten maken en nu wil je graag klanten trekken met je website. Dan is het belangrijk om te beseffen dat klanten niet massaal op je website komen afrennen zolang jij daar geen kanalen voor hebt ingericht. Dit kan op allerlei manieren, zo zou je in het centrum van Emmen op de Zeepkist kunnen klimmen en net zolang schreeuwen totdat mensen naar je gaan luisteren. Ook is mond-op-mond reclame natuurlijk altijd een goede reclame die ondersteunend kan werken bij de website. Voor iedereen die dit liever anders doet, zijn er gelukkig opties.
Search Engine Optimization (SEO)
Met SEO gaan we jouw website zo hoog mogelijk laten scoren in Google. Stel je bent een chiptuning bedrijf. Dan wil je lokaal graag gevonden worden. Wanneer potentiële klanten ‘chiptuning Emmen’ Googelen, wil je graag bovenaan staan.
Dit kun je bereiken door geoptimaliseerde content op jouw website te plaatsen. Dit houdt in dat er speciale pagina’s worden ingericht die helemaal toegespitst zijn op de woorden waarop je gevonden wilt worden. Dus de woorden ‘Chiptuning Emmen’ en variaties daarop komen zo optimaal mogelijk terug in de pagina URL, de titels, teksten, afbeeldingen enzovoort.
Wanneer de pagina’s optimaal zijn ingeregeld wordt dit ondersteund met linkbuilding. Dit houdt in dat we een web aan linkjes vanuit externe websites naar jouw eigen website linken. Met dit web aan linkjes bouwt jouw website een autoriteit op binnen Google. Samen met de pagina optimalisaties zal je hierdoor stijgen in Google. Echter, zijn is het lastig om beloftes over prestaties te maken met SEO. Google zegt natuurlijk niet exact wat je moet doen om bovenaan te staan. Dit blijft een estimated guess. Het voordeel is wel, voor wie van een gokje houdt, als je bovenaan staat… mag je vaak een lucratieve stroom aan leads verwachten.
Adverteren
Adverteren is meer recht voor z’n raap en kan in vele vormen. Zo is het mogelijk om te gesponsorde berichten te plaatsen op socials of gesponsorde zoekresultaten in Google te plaatsen. In beide gevallen is het erg meetbaar wat je voor jouw inleg terug krijgt. Je weet precies hoeveel advertentiebudget jij spendeert aan de online reclame. Je weet ook precies hoeveel pageviews, clicks en conversies dit heeft opgeleverd. Ook hoef je geen resultaten langzaam op te bouwen zoals bij SEO. Online advertenties zijn daarom geschikt om een aantal maanden uit te proberen. Als het aantal nieuwe klanten rendeert ten opzichte van jouw inleg, kunnen advertenties een fijne en beheersbare manier zijn om leads te genereren.
Al met al zijn er veel manieren om meer leads te genereren. Voor advertenties en (betaalde) SEO geldt dat dit gepaard gaat met een investering in geld en / of tijd. Wanneer je een kleiner budget hebt zijn er ook andere opties zoals netwerken op LinkedIn en andere social media. Een publiek opbouwen of nieuwe klanten genereren hoeft natuurlijk niet altijd geld te kosten. Onze ervaring is wel, dat de onbetaalde manieren van leads genereren vaak wat langzamer en minder krachtig zijn. Het belangrijkste om te weten, is dat jouw website dus niet vanuit zichzelf klanten trekt als klanten geen reden hebben om jouw website te bezoeken. Het is dus aan jou om die reden aan klanten te geven. Het maakt dus niet uit op welke manier je dat doet.